#

Нутриенти за добро чревно здраве

Сред факторите, които оказват най-голямо влияние върху чревната микрофлора, са активният начин на живот, качественият сън и умелото управление на стреса, но най-вече начинът на хранене. Последният е отговорен за над 60% от вариациите на бактериални видове в червата и трябва да включва следните нутриенти:


Аминокиселини и есенциални мастни киселини


Глицинът изгражда лигавицата на целия стомашно-чревен тракт и участва в образуването на жлъчни сокове и храносмилателни ензими. Съдържа се в костния бульон, рибата и червеното месо.


Глутаминът възстановява чревната лигавица и намалява възпаленията, като облекчава състояния като болест на Крон, диверикулит, улцерозен колит и т. н. Съдържа се в месото, ракообразните и рибата.


Триптофанът въздейства на лимфоидната тъкан в червата, която е пряко свързана с имунната система и имунния толеранс. Съдържа се в пуешкото месо, ракообразните и рибата.


Омега-3 мастните киселини (DHA & EPA) поддържат разнообразието от бактерии в червата и предпазват от колоректален рак и синдром на раздразненото дебело черво (IBS). Налични са в морските зеленчуци (водорасли и морски фитопланктон), рибата и черния дроб.


Витамини и минерали


Витамин A е ключов елемент за имунния толеранс на чревната лигавица, без който се развиват редица хранителни алергии и непоносимости. Изобилства в ракообразните, рибата и черния дроб.


Витамин D регулира чревната микрофлора и метаболитния синдром. Ще го откриете в гъбите, рибата и черния дроб.


Цинкът поддържа здравето на чревната лигавица и предпазва от т. нар. "чревна пропускливост". Изобилства в пуешкото и червеното месо, както и в стридите.


Естествени източници на пробиотици


Поддържат баланса и разнообразието от бактерии в червата, като осигуряват добро храносмилане и цялостно здраве. Към тях спадат йогурт, квас, кефир, комбуча, сурови ферментирали зеленчуци и плодове.


Коензим Q10


Подпомага действието на храносмилателните ензими и увеличава абсорбирането на хранителните вещества. Среща се в мазните риби, сърцата и червеното месо.


Фибри


Неразтворимите фибри ускоряват храносмилането и осигуряват регулярното изпразване на червата. Има ги в изобилие в зеленолистните и кръстоцветните зеленчуци, както и в целината.


Разтворимите фибри забавят храносмилането и играят ролята на пребиотици, като подхранват полезните бактерии в червата. Има ги в изобилие в кореноплодните и кръстоцветните зеленчуци, както и в плодовете.


Флавоноиди


Имат антибактериален и пребиотичен ефект, намаляват възпаленията и подкрепят функцията на чревната лигавица. Срещат се във всички берита, зеленолистни и кръстоцветни зеленчуци.


Източник:
www.thepaleomom.com


Публикациите в сайта са с изцяло информативен характер и не заменят квалифицираната медицинска помощ. Ползвателите на сайта следва да получат компетентно становище от лекар, преди евентуалното прилагане на каквато и да е част от посочената в него информация.